Гіперпосилання — це вказівка для браузера, до якого об'єкта 
у межах або поза межами HTML-документа він має звернутися. 
За допомогою гіперпосилань користувачі можуть переходити з 
однієї веб-сторінки на іншу, завантажувати файли тощо. Як гіпер­ 
посилання може були оформлений фрагмент тексту або графічний 
об'єкт. Коли веб-сторінка відображаються у вікні браузера, тексто­ 
ве посилання зазвичай виділено синім кольором і підкресленням. 
Для переходу в місце, на яке вказує посилання, користувачу дос­ 
татньо клацнути його текст. 

Для створення гіперпосилання необхідно використовувати теги 
<А> та </А>, визначивши для тегу <А> атрибут HREF. Його зна­ 
ченням має бути адреса URL, на яку вказує посилання. Текст 
посилання розташовують між тегами <А> і </А>

Якщо веб-сторінка, на яку вказує посилання, розміщена на іншо­ 
му веб-сайті, то значенням атрибута HREF має бути повна URL- 
адреса з назвою протоколу включно; такі посилання називають 
зовнішніми. Якщо ж гіперпосилання вказує на іншу сторінку того 
самого сайту, то для пошуку документа достатньо задати лише 
відносний шлях; таке посилання називають внутрішнім. 

Гіперпосилання може вказувати на певне місце всередині сторін­ 
ки, якщо туди попередньо вбудувати якір-мітку. Для визначення 
якоря також використовують теги <А> і </А>, але замість атри­ 
бута HREF задають атрибут NAME, значенням якого має бути ім'я 
якоря. Воно може складатися з літер та цифр, але не повинно 
містити символів пробілу. Якщо на сторінці є кілька міток, то 
всі вони повинні мати різні назви. 

Для створення посилання на встановлений якір потрібно у тегу 
<А> зазначити його ім'я в кінці адреси URL після імені докумен­ 
та, відокремивши його символом #. Символ # вказує на те, що 
після нього записано назву мітки, а не ім'я файлу. 
Посилання на мітку всередині поточного документа задають 
так: 
<А HREF="#назва_мітки">Текст посилання</А>. 
Якщо в атрибуті HREF задати адресу електронної пошти зі словом 
mailto : перед нею, то після вибору такого посилання можна 
надіслати електронний лист, де в полі Кому буде записано цю 
адресу. 

У прикладі, який наводиться нижче, розглянуто застосування 
гіперпосилань різного типу. 

Приклад 2.3. HTML-документ, в якому використовуються 
гіперпосилання та якорі 
<HTML> 
<HEAD> 
<TITLE>Посилання та якорі</TITLE> 
</HEAD> 
<BODY> 
Нові версії стандартних програм операційної системи 
та найважливіші драйвери 
можна знайти на веб-сайті компанії 
<А HREF="http://www.microsoft.com/">Microsoft</A>. 
<P>A тепер можна перейти на <А HREF="main.htm"> 
мою особисту сторінку</А>. 
<Р>Про те, як зв'язатися з автором, розповідається 
в <А HREF="#olenap"> 
кінці цієї сторінки</А> 
<BR><BR> 
Можна використати матеріали, що розміщені 
<А href="text.doc"> в цьому текстовому документі.</А> 
<BR><BR> 
<А NAME="olenap" 
HREF="mailto:olena@zirka.Iviv.ua">01ena@zirka.lviv.ua</A> 
</BODY> 
</HTML> 
Такий вигляд матиме HTML-документ після його відтворення 
браузером (рис. 2.6). 

 

У цьому прикладі слово «Microsoft» міститься у тегу зовнішнього 
гіперпосилання, а текст «мою особисту сторінку» — у тегу внутріш­ 
нього посилання. Текст «кінці цієї сторінки» розміщений у тегу по­ 
силання на якір, а «в цьому текстовому документі» — у тегу гіпер­ 
посилання з атрибутом HREF, в якому задано зв'язок не з веб-сто- 
рінкою, а з текстовим документом, котрий збережений у тій самій 
папці, що й поточний HTML-документ. Текст «01ena@zirka.lviv.ua» 
вміщено у тег, що описує мітку якоря, а в атрибуті HREF зазначе­ 
но адресу електронної пошти. 

Якщо відвідувач веб-сторінки скористається зовнішнім гіперпо- 
силанням Microsoft, то відкриється сторінка, що міститься за ад­ 
ресою: http://www.microsoft.com/. Після клацання гіперпосилання 
мою особисту сторінку відкриється веб-сторінка, записана у файлі 
main.htm, який міститься у тій самій папці, що й поточна сторін­ 
ка. Після клацання внутрішнього посилання в цьому текстовому до­ 
кументі відкриється вікно з текстовим документом text.doc, що міс­ 
титься у поточній папці . Якщо скористатися посиланням на якір 
кінці цієї сторінки, то зображення поточної веб-сторінки зміститься 
так, що текст мітки «01ena@zirka.lviv.ua», з якою зв'язаний якір, 
буде розміщений у видимій на екрані частині документа. 

Водночас текст «Оlena@zirka.lviv.ua» є гіперпосиланням, скори­ 
ставшись яким, користувач зможе надіслати листа за допомогою 
настроєної на своєму комп'ютері електронної пошти за вказаною 
в атрибуті HREF адресою — olena@zirka.lvlv.ua. 

Розглянемо ще один приклад створення текстових гіперпосилань. 
Припустимо, що у певній папці збережено два HTML-докумен­ 
ти, які описують два напрями роботи фірми, — 1.html та 2.html. 

Створимо веб-сторінку з переліком гіперпосилань, кожне з яких 
ілюструватиме один із напрямів роботи фірми: 
<HTML> 
<TITLE>Моя фірма</TITLE> 
<BODY> 
<Н1><А HREF="l.html">Наша продукція</А></Н1> 
<Н1><А HREF="2.html">Наші замовники</А></Н1> 
</BODY> 
</HTML> 

У цьому прикладі таги гіперпосилань містяться в тегах заголовків 
першого рівня. Тексти гіперпосилань будуть розташовані в окре­ 
мих рядках і оформлені як заголовки першого рівня. 

За умовчанням текстові гіперпосилання виділені синім кольором 
і підкреслені , а якщо ними вже скористалися, то темно-черво­ 
ним. Для зміни цих кольорів додамо відповідні атрибути до тегу 
<BODY>: <BODY LINK=magenta ALINK=yellow>. Це означає, що 
після першого завантаження веб-сторінки всі гіперпосилання бу­ 
дуть фіолетового кольору, а якщо відвідувач скористається одним 
із них, то колір його тексту стане жовтим (рис. 2.7). Це зручно, 
коли на веб-сторінці є багато посилань, і відвідувач бажає по черзі переглянути їх: тоді надання іншого кольору відвіданим гіперпо- 
силанням дає змогу систематизувати такий перегляд. 

 

Якщо додати до тегу <BODY> атрибут BGCOLOR=cyan, то колір тла 
веб-сторінки зміниться на світло-бірюзовий.